یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

پایتون چه فریمورک‌ هایی دارد؟

۱۴ بازديد

پایتون یک زبان برنامه نویسی شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. بسیاری از طرفداران آن به این واسطه به پایتون علاقه‌مند هستند که برنامه‌نویسی با آن ساده است. زبان نوشتاری و کدنویسی آن قابل فهم است. دارای کتابخانه‌های قدرتمندی برای کدنویسی و ارجاع در برنامه است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به فریمورک های پایتون داشته باشیم.

حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند در زمانی کوتاه با آموزش پایتون آشنا شوند. زبان برنامه نویسی پایتون زمان کوتاهی است که به عرصه دنیای برنامه نویسی وارد شده است اما محبوبیت آن به قدری است که جزء 5 زبان برنامه نویسی و محبوب برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان در دنیا می‌باشد. فریمورک‌های متعددی دارد و پایتون به دلیل این که برای عموم کارهای برنامه نویسی قابلیت اجرا دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

 

با پایتون می‌توان برنامه‌های محاسباتی را طراحی کرد. به طراحی و وب‌نویسی پرداخت. از الگوهای مختلف زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر کمک گرفت و کار اشتراکی انجام داد و بسیاری موارد دیگر که هر کدام دنیایی از زبان برنامه نویسی است. پایتون محبوب شده است زیرا برنامه نویسی برای بسیاری از افراد در سطح دنیا جذاب شده و حتی رویکرد تولید علم و پیشرفت کسب و کارها به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و در این میان برنامه‌نویسی نقش پر رنگی ایفا می‌کند.

در این قسمت با فریمورک های پایتون آشنا خواهیم شد. البته لازم به توضیح است که این فریم‌ورک‌ها بسیار زیاد هستند اما در این نوشتار به بخشی از آنها که بیشتر مورد توجه بوده و مشهورتر است، آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

فریم ورک جنگو

جنگو یکی از فریمورک های پایتون است که چاچوبی سطح بالا بوده که امکان توسعه سریع وب سایت‌ها و کدنویسی برای وب را در فضایی امن ایجاد می‌نماید. فریم ورک جنگو به نحوی طراحی شده است که بسیاری از مشکلات تولید وب را مرتفع می‌سازد و باعث می‌شود که تمرکز برنامه نویس در کدنویسی‌ها به مراتب افزایش یابد.

 

ویدیو پییشنهادی : آموزش جنگو (django)

 

این فریم ورک رایگان و متن باز است. همچنین در آن این قابلیت وجود دارد که پشتیبانی‌های رایگان و در برخی موارد برای کدنویسی‌های مورد نیاز را فراهم آورد. جنگو تقریبا تمام ابزارها و امکاناتی که یک برنامه نویس برای توسعه وب نیاز دارد برایش مهیا می‌سازد. یکپارچگی در کدنویسی علیرغم این که برنامه نویسی اجتماعی از نک محصول هاست، از جمله ویژگی‌های مطلوب جنگو می‌باشد.

 

فریم ورک جنگو

 

جنگو نیز مانند پایتون تقریبا همه‌کاره است. یعنی برای ایجاد هر نوع سایتی می‌توان از فریمورک جنگو استفاده نمود. از سیستم مدیریت محتوا و ویکی‌ها گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری می‌توان با جنگو پیش رفت. در فریمورک جنگو امنیت بالا است. یعنی باعث می‌شود تا از بسیاری از اشتباهات امنیتی رایج توسعه‌دهندگان جلوگیری به عمل آید. به عنوان مثال جنگو یک روش ایمن برای مدیریت حساب‌ها است.

 

 

 

کاربرد فریمورک جنگو چیست

برای گذرواژه‌های افراد امنیت ایجاد می‌نماید و مانع قرار دادن اطلاعات مربوط به فضای شخصی در کوکی‌ها می‌شود. این کار با کدگذاری انجام می‌شود. یعنی در جنگو قابلیت تگ گذاری و مطابقت با رمزگذاری پایه و اولیه وجود دارد و در صورت عدم تطابق، هشدار امنیتی نفوذ مهاجم فعال خواهد شد.

البته تمام این موارد در برنامه نویسی با جنگو تدوین و محقق شده است. معماری جنگو نیز بسیار جالب است. در این نوع معماری هر قسمت مستقل از قسمتهای دیگر است. لذا هر قسمت می تواند در صورت لزوم تغییر کند یا جایگزین گردد. در کل می توان گفت که جنگو یک فریم ورک مقیاس پذیر است.

 

 

از آنجایی که جنگو بزرگترین کتابخانه و فریمورک پایتون است و بسیار معروف می‌باشد، به مانند پایتون عمل می‌نماید و استفاده مجدد از کدهای نوشته شده در برنامه‌های بعدی را میسر می‌کند و این قابلیت بسیار بالایی است که برنامه نویسی را ساده می نماید. لذا این موضوع باعث می‌شود که کپی‌های غیر ضروری از برنامه حذف شود. در پایان این قسمت باید اشاره نمود که جنگو با توجه به این که توسط پایتون نوشته شده است، در بسیاری از سیستم عامل‌ها اجرا می‌شود.

این بدان معنا است که شما به هیچ بستر سرور خاصی نیاز ندارید و می توانید برنامه خود را بر روی بسیاری از سیستم‌های معروف و مهم اجرا نمایید. همچنین بسیاری از هاست‌ها نیز از جنگو پشتیبانی می نمایند. شاید به جرات بتوان گفت که بهترین فریم ورک پایتون همین جنگو باشد اما باید پذیرفت که هر فریمورکی قابلیت‌های خود را خواهد داشت و برای برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد فریمورک جنگو چیست

 

فریم ورک Cherrypy

یکی دیگر از فریمورک های پایتون فریم ورک Cherrypy که آن چارچوبی است تحت وب و شی گرا بوده و با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده است. این فریم ورک نیز برای توسعه سریع برنامه‌های وب با بسته پروتکل HTTP طراحی شده اما یک برنامه سطح پایین است و چیزهای بیشتری از آنچه در RFC7231 تعریف شده ارائه نمی‌دهد. فریم ورک Cherrypy می‌تواند یک وب سرور باشد یا می‌توان آن را از طریق هر محیط سازگار با WSGI راه‌اندازی کرد. این چارچوب با فیلترهایی که در نقاط مشخص شده در پردازش درخواست فراخوانی می‌شوند، قابل توسعه است.

 

import cherrypy




class HelloWorld(object):

    def index(self):

        return "Hello World!"

    index.exposed = True




cherrypy.quickstart(HelloWorld())

 

این چارچوب را چارچوب وب پایتون مینیمالیستی نیز می‌نامند. در این چارچوب امکانات پایتون به نحوی قابل دسترس است که منجر می‌شود تا کد منبع کوچکتر در مدت زمان کمتری ایجاد شود. این فریمورک با قدمت کوتاه 10 ساله خود نشان داده است که بسیار سریع و پایدار عمل می‌کند. با استفاده از فریم ورک Cherrypy می‌توان بسیاری از سایت‌ها از ساده‌ترین تا پر مخاطب‌ترین را طراحی نمود.

فریم ورک Web2py

به یقین هر یک از فریمورک های پایتون به عنوان چارچوب‌هایی هستند که به دلیل تنوع در کاربرد می‌توان گفت که زبان برنامه نویسی پایتون را به یک برنامه عام پسند و قدرتمند تبدیل نموده‌اند. فریم ورک Web2py یک چارچوب منبع باز رایگان و کامل برای توسعه سریع برنامه‌های تحت وب مبتنی بر پایگاه داده و سریع و مقیاس‌پذیر است.

امن بوده و قابل حمل است و توسط پایتون نیز نوشته و توسعه داده شده است. در این چارچوب تمام اجزای مورد نیاز برای ساخت برنامه های کاربردی وب کاملا مهیا می‌باشد. در آن معماری MVC رعایت شده است. این فریم‌ورک برای امنیت ساخته شده است. این به معنای آن است که با پیروی از روشهای کاملا ثابت به طور خودکار بسیاری از مواردی که می‌توانند منجر به آسیب‌پذیری امنیتی شوند، برطرف می‌نماید. در هر حال کارکردهای فریم ورک Web2py نیز متعدد بوده و باید در عمل با آن بیشتر آشنا شد.

کاربرد پایتون چیست و کجا استفاده می‌شود؟

پایتون یک زبان عمومی (General Purpose) است و محدود به یک حوزه خاص نمی‌شود. این یعنی می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و در بخش‌های مختلف تکنولوژی فعالیت کنید. یک برنامه نویس پایتون اگر حرفه‌ای باشد، در هر حوزه ای حرف برای گفتن خواهد داشت. بعضی از زبان‌های برنامه نویسی مخصوص به یک حوزه خاص هستند یا اگر به بخش‌های دیگر ورود کنند قدرت زیادی ندارند، اما پایتون اینگونه نیست. کافی است آن را یاد بگیرید و تبدیل به یک متخصص پایتون شوید تا ببینید در دنیای برنامه نویسی واقعا چه قدرتی به شما می‌دهد.

برنامه نویسی هوش مصنوعی با پایتون

مهم‌ترین دلیلی که باعث شد پایتون به بخش‌های مختلف IT وارد شود، کتابخانه‌ها بودند. این کتابخانه‌ها هستند که پایتون را توسعه پذیر می‌کنند. همین‌طور باعث راحت‌تر شدن کار برنامه نویسان می‌شوند. البته بعضی از این کتابخانه‌ها هنوز جای رشد و پیشرفت دارند و در پروژه‌های بزرگ قابل استفاده نیستند.

ساخت اپلیکیشن موبایل با پایتون

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب پایتون، چسبندگی این زبان است. منظور از چسبندگی یا Glue Language این است که پایتون می‌تواند به خوبی با کدهای سایر زبان‌ها ادغام شود یا اصطلاحا به آن‌ها بچسبد. به کمک این تکنیک می‌توانید یک قطعه کد به زبان C یا هر زبان دیگری را به راحتی به پروژه خود اضافه کنید. در ادامه کاربرد پایتون را که 9 بخش اصلی تقسیم می‌شوند، به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد